Niet alles kan meezitten - Reisverslag uit Chicago, Verenigde Staten van Nienke Bakker - WaarBenJij.nu Niet alles kan meezitten - Reisverslag uit Chicago, Verenigde Staten van Nienke Bakker - WaarBenJij.nu

Niet alles kan meezitten

Door: Nienke en Reijer

Blijf op de hoogte en volg Nienke

22 Augustus 2016 | Verenigde Staten, Chicago

Lieve familie en vrienden,

Ruim 1,5 dag verder zitten Reijer en ik nu eindelijk in de bus op weg naar Big Rapids, de plaats waar we de aankomende 4,5 maand zullen vertoeven. Dit heeft ons wel wat obstakels gekost..

Het begon allemaal in Bodegraven, in ons mooie kikkerlandje die Reijer en ik tot en met 28 december zullen missen (of niet missen ;)). Nadat mijn lieve vriendinnetjes mij hebben uitgezwaaid om 7.00u (verassing; super lief!), mocht het avontuur echt gaan beginnen. Om 10.30u vlogen we de lucht in vanaf Schiphol naar Dublin, waar we een tussen stop hadden van ongeveer 5 uur. Zoals sommige van jullie wel weten kom je Amerika niet in zonder ESTA of (in ons geval) een VISA en al het overige papierwerk. In de meeste gevallen worden deze papieren gecontroleerd op de luchthaven waar je in Amerika zult arriveren. Op sommige airports buiten Amerika bestaan er 'U.S. Preclearance locations', wat betekent dat je al je papieren al kan laten controleren bij die locatie. Dit geluk hadden wij in Dublin, waardoor we in Amerika zo konden doorlopen.

Het was 6.15pm toen we landde in Chicago. Dit was te laat om nog door te reizen naar onze eindbestemming, dus hadden we om deze reden een hotel geboekt in Downtown Chicago. Ik, als regeltante van ons twee (lees; Reijer is onder bijna alle omstandigheden altijd relax;)), had uitgedokterd hoe we vanaf Chicago airport bij ons hotel konden komen. Nu schijnen er twee 'Club Quarter' Hotels in Chicago te zijn en yes; ik had het adres van het verkeerde hotel gegoogled. Dit zorgde ervoor dat we bij de verkeerde tramhalte zijn uitgestapt en een stukje verder moesten lopen. Gelukkig overleefd!:) We arriveerde uiteindelijk om 9.00pm in ons hotel (4.00u Nederlandse tijd). Om de Jet-lag te beperken zijn we vroeg gaan slapen (dit heeft geholpen).

De volgende morgen zouden we om 9.30am op de bus stappen naar Grand Rapids. De tickets hiervan hadden we ruim van te voren geboekt en ook de reis hadden we ruim van te voren uitgestippeld. Om toch Chicago stad een beetje te verkennen zijn we vroeg opgestaan. We hebben ontbijt gehaald bij de Starbucks (want die staat letterlijk op elke hoek van de straat), om vervolgens alvast het vertrekpunt van de bus op te zoeken. Nadat we de vertrekstraat gevonden hadden zijn we weer teruggegaan richting ons hotel. Ik heb soms ogen te kort om om me heen te kijken, want wat een bijzondere mensen zie je hier! De stad leeft al heel vroeg met allemaal zakenmannen/vrouwen, die allemaal met hun koffie en lunchpakket van de Starbucks op weg zijn naar een van de 'huge' torens in Chicago (echt waar, die koffiezaken doen goede business hier;)). Je hebt ook mensen die hun geld liever uitgeven aan drank en drugs en recht voor je neus kotsen op straat (bah!) en heel veel zwervers (Amsterdam is er niets bij).

Eenmaal weer aangekomen bij ons hotel zijn we lopend naar het vertrekpunt van de bus gegaan. Daar stonden we dan; om 9.15am bepakt en bezakt met onze koffers te wachten op de bus. Om 9.30am was de bus er nog niet, dus niet alleen ik maar ook Reijer (!) begon zich ietwat zorgen te maken. Ik ben uiteindelijk afgestapt op een andere buschauffeur en hij vertelde me dat we helemaal verkeerd stonden (tja, weet ik veel dat die straat 'weet ik veel' hoeveel miles lang is!?). Gelukkig konden we met hem meerijden naar de andere kant van de straat. Tevergeefs; de bus was al vertrokken.

In de tussentijd had ik onze school laten weten dat we de bus hadden gemist en hen gevraagd of we op een andere manier in Grand Rapids konden komen en zijn we teruggelopen naar het hotel voor Wi-Fi. School zou ons uiteindelijk in Grand Rapids op halen om ons te brengen naar het hotel in Big Rapids (dichtbij de universiteit). Het is van Chicago naar Grand Rapids 4 uur rijden, dus een taxi was geen optie. 'Uber' taxi's rijden geen lange afstanden, en de trein zou pas om 11.59pm arriveren, waardoor school ons niet meer zou kunnen ophalen in Grand Rapids (de laatste bus shuttle vertrekt namelijk om 11.00pm). Gelukkig wees iemand van school ons door naar 'The Greyhound'; een busmaatschappij die ook naar Grand Rapids rijdt.

Gelukkig, om 4.25am vertrok er een bus naar Grand Rapids, waar we om 11.00pm zullen arriveren. Om fouten te voorkomen besloten Reijer en ik de tickets hiervan persoonlijk bij de informatiebalie (en tegelijkertijd de vertrekhallen) te kopen van Greyhound. Na een stukje wandelen (wat wij zonder bagage helemaal niet erg vinden in dit prachtige Chicago), kwamen we aan bij 'The Greyhound'. Daar werd ons verteld dat alle systemen eruit lagen waardoor er geen tickets geboekt konden worden. Fijn; ons tweede stressmomentje van de dag. De vrouw wist ons niet te vertellen wanneer het probleem verholpen zou zijn.

Eenmaal wéér terug in het hotel konden we uiteindelijk zelf de tickets online boeken. In het hotel waren computers met printers aanwezig, waardoor het uitprinten geen probleem was. Wél hebben we een bepaalde software moeten downloaden omdat anders de tickets niet geprint konden worden (sorry Club Quarter).

Op dit moment zitten we in de bus naar Grand Rapids waar school ons zal ophalen. We zullen jullie regelmatig op de hoogte houden van alles wat we hier meemaken.

Liefs,

Reijer en Nienke

• 23 Augustus 2016 - 06:29

Caroline:

Goedemorgen Lieve Nienke en Reijer, het is hier 6.00 uur in de ochtend. Heb net een slaaapwacht gedraaid en lees nu jullie verhaal.
    Pfff het begint goed, maar jullie kunnen goed improviseren lees ik wel.
    Het komt met jullie wel goed.
    Je les Engels heb je gelijk gehad.
    Welkom in de USA, hoop maar dat de busreis goedis verlopen.
    Kijk uit naar jullie volgende verhaal.
    Heel veel plezier en succes daar. Dikke knuffel van Tante Caroline Xxxx

• 23 Augustus 2016 - 08:17

Mirjam:

Goedemorgen Lieve schatten.

Leuk om jullie eerste reisverslag te lezen, en niet zomaar een reis.
    Maar gelukkig in alles goed gekomen, en ik denk dat je straks geen moeite zal hebben om in ons kikkerlandje een stukje te moeten lopen

• 23 Augustus 2016 - 08:41

Lianne :

Lieve Nienke en Reijer.
    Wat een verhaal gelijk.
    Maar goed dat Reijer relaxed is. Dat heb je dan wel even nodig.
    Maar komt zeker goed met jullie.
    Have Fun.
    En prachtige foto op snap erg leuk.
    Veel plezier samen.
    Knuffels uit Oudborft. Xxx

• 23 Augustus 2016 - 08:47

Peter:

Goodmorning America!!!
    Welcome to the real world. Fijn dat jullie bijna op de plaats van bestemming zijn. Let nu wel op dat jullie op de goede halte uitstappen. Voordat je het weet zit je in New York i.p.v. Grand Rapid. ( is mij in 1983 ook al een keer overkomen ). Heel veel plezier daar samen en maak je over mij maar geen zorgen, ik weet wel hoe ik er moet komen. A big hug from daddy. (lol)

• 23 Augustus 2016 - 09:30

Mirjam:

Je zal wel denken , wat een raar berichtje van mama, maar de helft van het bericht staat er niet op.
    dus even overnieuw. [ toch nog blond]

Leuk om jullie eerste reisverslag te lezen , en niet zomaar een reis.
    Maar gelukkig is alles goed gekomen , en ik denk dat je straks geen moeite zal hebben om in ons kikkerlandje een stukje te moeten lopen[je zult je fiets wel missen] ipv alles op de fiets.
    Je zal wel ogen en oren te kort komen , al die indrukken zorgt er vast voor dat je wel goed zult slapen.
    We kunnen niet wachten op het volgende verslag. heel veel plezier en vooral genieten .

Lieve knuffels, Love you

• 24 Augustus 2016 - 13:09

Prtra:

Hallo Nienke en Reijer, leuk om op deze manier jullie avontuur te volgen. Jullie ervaringen tot dusver over Amerika zijn erg herkenbaar, fijn dat jullie uiteindelijk toch nog de bus naar Big Rapids konden nemen. Veel plezier in jullie introductiedagen en dan 'aan het werk'

• 24 Augustus 2016 - 13:10

Petra:

Vervolg: jullie zijn kanjers, dikke kus

• 24 Augustus 2016 - 19:22

Jaap Peters:

Gunst, ik heb ook zo'n vrouw. Dat relaxte heet Reijer vast van zijn moeder. Hoe beter en gedetailleerder je plannen maakt, hoe meer afwijkingen er mogelijk zijn. De vraag is: hoe ga je met hier & nu om?